De volgende generatie van de iPhone krijgt mogelijk een 15 procent grotere accucapaciteit dan voorgaande modellen, blijkt uit een gerucht van ITHome.

Het onbevestigde gerucht suggereert dat de standaard iPhone 15 tot 15 procent langer kan werken op een volle acculading.

De iPhone 15 Plus, iPhone 15 Pro en iPhone 15 Pro Max zouden tussen de 11 procent en 12 procent langer meegaan.

Om dat in perspectief te plaatsen: het zou betekenen dat de iPhone 15 in totaal 23 uur video kan afspelen. De iPhone 14 kan dat nu 20 uur volhouden.

De iPhone 15 Pro Max zou het zo'n 32 uur volhouden in plaats van de 29 uur die Apple voor de iPhone 14 Pro Max claimt.

Over de hele linie zou het dus gaan om zo'n 2 tot 3 uur die een nieuwe iPhone 15 langer meegaat dan zijn voorganger.

Let wel, bij deze berekening gaan we alleen uit van een toename in accucapaciteit en nemen we geen mogelijke verbeteringen op het gebied van efficiëntie mee. Het zou dus kunnen betekenen dat er nog meer werkbare uurtjes uit de grotere batterijen geperst kunnen worden.

De bron van het gerucht, een privébericht via het Chinese socialemediaplatform Weibo, laat wel wat te wensen over op het gebied van betrouwbaarheid. Ook al zegt de afzender iemand te zijn die bij Foxconn werkt, de fabrikant waar Apple de iPhones al jaren laat produceren.

Toch valt het gerucht enigszins te verklaren. Uit eerdere geruchten blijkt namelijk dat enkele iPhone-modellen iets groter zullen worden. Dat vertaalt zich naar extra ruimte voor de accu. Maar omdat het scherm in dat geval ook meegroeit, zal de winst in accuduur lager uitvallen.

De toename in accucapaciteit zal waarschijnlijk niet voor heel veel marketingwaarde zorgen. In het verleden maakte Apple veel grotere stappen die weinig indruk maakten: de iPhone 13 Pro kon 5 uur langer mee op een volle accu dan z'n voorganger de iPhone 12 Pro. Voor de Pro Max-modellen uit diezelfde generaties ging het zelfs om een stap van 8 uur.

LEES OOK: De prijs van de duurste iPhone is met wel 200% gestegen sinds 2010 – topman Tim Cook zegt dat mensen meer willen betalen voor ‘het beste’